Biblické míry, váhy, mince, čas
Oddíly: Váhy, platidla |
Mince |
Objemové míry |
Délkové míry |
Časové údaje
|
Měsíce |
Hlavní výroční slavnosti a svátky
Váhy, platidla
Zpočátku se vážilo jen zlato a stříbro, ostatní se měřilo. Mince nebyly, pouze zrnka, tyčinky nebo kousky kovů v různých tvarech.
Základem váhy byl šekel (sikl) neboli lot, který se nazýval lotem svatyně, protože se uchovával ve stánku jako normál
(
II M.30.13;
II M.38.24-26).
Ve zlatě měl lot 16 g, později asi 11 g. Časem se také počítalo jen 50 lotů na libru.
Ve stříbře byla váha o něco menší, lot něco přes 14 g, libra tedy měla 700 g a centnéř 42 kg.
Slovo lot se překládá jako váha u
Amos.8.5 (přivětšovali váhy=zvyšovali hmotnost závaží).
V Bibli se uvádějí tyto váhy:
Jednotka | Hodnota | Přepočet, odkazy |
Gera (zrno, haléř, peníz) | 0.8 g |
III M.27.25, IV M.3.47,
IV M.18.16, Ezech.45.12
|
Šekel (lot) | 16 g (14g nebo 11g) | = 2 beka = 20 ger, II M.30.13 |
Libra (mina) |
960 g (700 g) | = 60 (50) lotů, I Kral.10.17 |
Hřivna (centnéř, talent) | 58 kg (42 kg) | = 60 liber |
Jinde je hřivna rovná libře, nikoliv talentu: |
Hřivna (máne) | 0.5 kg | = 60 šekelů (jinde 50 šekelů) |
Talent (kikkár) | 30 kg | = 60 hřiven = 3600 šekelů (jinde 3000 šekelů) |
Existovaly i tzv.: |
Šekel lehký | 8 g | |
Hřivna lehká | 0.5 kg | |
Hřivna těžká | 1 kg | |
Názor?
Mince
Zpočátku byla platební jednotka šekel (16 g) stříbra.
Skutečné peníze přišly do oběhu až asi v 6.stol př.Kr. (vyskytovaly se tedy až po návratu Izraelců z babylónského zajetí).
Zpočátku se používal vážený kov, tak jako bylo zmíněno v předchozím odstavci a váhy vlastně byly platidlem.
Jednotkou byl šekel, mina, hřivna nebo lot, libra, centnéř. Hodnota se dá jen těžko určit, můžeme usuzovat jen podle ceny zlata a stříbra.
Užívaly se i menší kousky a jako výměný kov se zavedl i bronz.
Za vlády Daria Hystapse Perského (581-485 př.Kr.) byly raženy první mince dareikony (darkony, darejky) s obrazem krále klečícího s lukem v jedné
a šípem v druhé ruce. Je o nich zmínka u
Ezd.8.27 (Kraličtí je překládají jako drachmy) a
I Par.29.7
(Kraličtí jako zlaté).
Tyto mince o váze asi 8 g byly běžným platidlem na Východě až do doby Alexandra Velikého.
Kromě toho se o drachmě mluví v
Ezd.2.69 a
Neh.7.71-73,
kde však pravděpodobně jde o jinou minci (darkemonim).
Po rozdělení Alexandrovy říše byli Židé pod nadvládou Ptolemeovců a Seleukovců a užívali egyptské
a fénické mince tetradrachmy, didrachmy a drachmy, které se rovnaly šekelu, půlšekelu a čtvrtšekelu.
Šimon Makabejský dosáhl práva razit vlastní mince - razil stříbrné šekely
a půlšekely a bronzové šestiny šekelu. Později i herodovci razili své mince, nakonec s obrazem císaře.
V Novém Zákoně se mluví o těchto mincích:
Jednotka | Hodnota | Přepočet, odkazy |
Stříbrné mince |
Šekel (stříbrný, tetradrachem, čtyřdrachma, stater) | 16 g stříbra |
= 4 denáry, Mat.26.15 |
Půlšekel (didrachem, dvoudrachma) | 8 g stříbra | = 2 denáry |
Denár (drachma, groš, "denní peníz") | 4 g stříbra |
= 16 haléřů, denní výdělek dělníka Mat.18.28,
Mark.6.37, Luk.15.8, Mat.17.27
|
Bronzové mince |
Haléř (penízek, assarion) | |
= 4 kondrantes, Mat.5.26, Luk.12.6, Mat.10.29 |
Kondrantes (quadrans, čtvrtá část peníze) | |
= 2 šarty (leptony), Mark.12.42, Luk.21.2 |
Ostatní: |
Mina (hřivna) | cca 0.5 kg stříbra |
= 100 denárů, Luk.19.13 |
Talent (hřivna) | cca 30 kg stříbra |
= 60 min nebo 6000 denárů, tedy 1500 šekelů, Mat.18.24 |
Názor?
Objemové míry
Jednotka | Hodnota | Přepočet, odkazy |
Log (mírka) | cca 0.3 l (jinde 0.5 l) |
= 6 obsahů vaječných skořápek III M.14.10; III M.14.12;
III M.14.15; III M.14.21; III M.14.24
|
Káb | 1.2 l (jinde 2 l) | = 4 mírky, II Kral.6.25 |
Gomer (ómer, issárón) | 2.2 l (jinde 3.6l) |
II M.16.16, II M.16.18,
II M.16.22, II M.16.32-33,
|
Hin (hín, pinta) | 3.6 l (jinde 6 l) |
= 3 káby = 12 logů, II M.29.40, III M.19.36 |
Bat (měřice, míra, korec, tuna, seách, lahvice, láka) | 7.2 l |
= 2 hin, (láka = kožená nádoba), I M.18.6, V M.25.15,
I Sam.25.18, I Kral.4.22, I Kral.5.11,
I Kral.18.32, II Kral.7.1, II Kral.7.16,
II Kral.7.18, Prisl.20.10, Mich.6.10,
Jan.2.6, Mat.13.33, Luk.13.21, Zj.6.6,
V M.25.14, Luk.16.7, I Kral.7.38,
II Par.4.5, Luk.16.6, II Par.2.10),
Iz.5.10
|
Efa (efi, éfa, měřice) | 21.6l (jinde 36l) |
= 10 gomer = 3 míry, Soud.6.19, II M.16.36 |
Chomer (chómer, kor, kór, míra, sud) | 216l (jinde 360l) |
= 10 efi, III M.27.16, IV M.11.32, Ezd.7.22 |
Efa je míra pro věci sypké, bat, hin a log pro tekuté. |
Jinde se uvádí: |
Gomer | | = 3 pinty |
Bat | | = 9 pint |
Chomer | | = 2 korce |
Éfa (efi) | | = bat |
Sea (seach) | 12 l | |
Letek | 180 l | |
Názor?
Délkové míry
Jednotka | Hodnota | Přepočet, odkazy |
Loket obyčejný | cca 40 cm | V M.3.11 |
Loket královský | cca 55 cm | je větší o dlaň, Ezech.40.5 |
Loket římský | cca 64 cm | = 1.5 stopy |
Loket | | = 2 pídě = 6 dlaní (pěstí, šířka 4 prstů) = 24 palců |
Prut | 3.3 m | = 6 loket |
Hon (stadion) | cca 192 m | = 300 loktů |
Římská míle | | = 1000 kroků = 1.5 honu |
Cesta jednoho sobotního dne | 969 m | = 2000 loket |
Názor?
Časové údaje
Den
Den (kalendářní) začínal západem slunce a trval zase do západu slunce. Den (bez noci) se dělil na dvanáct hodin a Židé ho počítali od východu slunce (devátá hodina u
Mat.27.46 odpovídá naší 15-té hodině). Římané počítali den od půlnoci a takto ho počítá i apoštol Jan.
Hodina
Ve Starém Zákoně je zmínka o hodině v
Dan.3.6 a o slunečních hodinách v
II Kral.20.9.
3 bdění
Noc se dělila bdění neboli hlídky (strážný bděl nad bezpečností během noci, byl na hlídce) - na první bdění do půlnoci (
Plac.Jer.2.19),
prostřední bdění do 3 hodin (
Soud.7.19) a jitřní bdění (
II M.14.24).
4 bdění
V Novém Zákoně byly čtyři bdění (
Mark.13.35) a to první 18-21 hodin (večer), druhé (
Luk.12.38) 21-24 hod (půlnoc),
třetí 24-3 hod (když kohouti zpívají) a čtvrté (
Mat.14.25) 3-6 hod (ráno).
Hodiny
Tak jak byla rozdělená noc na čtvrtiny, které se nazývali bděními, tak se také obdobně rozdělovalo 12 hodin dne (
Jan.11.9) na čtvrtiny
a každá čtvrtina se nazývala hodinou podle té, kterou čtvrtina začínala.
Tak se první část dne nazývala první hodina, protože první hodinou začínala.
Druhá část začínala po třetí hodině a proto se nazýval třetí hodina, třetí část se nazývala šestá hodina a čtvrtá část devátá hodina.
Týden
Týden měl sedm dní. Dny v týdnu neměly názvy, ale označovaly se čísly. První den po sobotě je naše neděle.
Kraličtí ten název užili v
I Kor.16.2 (v každou neděli), ale v poznámce pod čarou připisují v každý den po sobotě.
Názor?
Měsíce
Měsíce se počítaly podle oběhu Měsíce a měly 29 nebo 30 dní. Rok měl 12 měsíců a protože se rok počítal podle Slunce, vždy několik dní zbylo.
Aby se tento přebytek vyrovnal, byl každý třetí rok o měsíc delší, měl tedy 13 měsíců a tento měsíc se nazýval Ve Adar.
Měsíce jsou v Bibli uváděny čísly nebo názvy v tomto pořadí:
Pořadí | Název | Popis |
1 | Abib (Nisan) |
březen-duben. Abib má název od obilí protože v těchto teplejších krajinách bývalo již v tomto měsíci obilí zralé a začínala sklizeň.
Proto se někdy název vysvětluje jako měsíc nového obilí. Kaldejsky se nazývá Nisan.
|
2 | Ziv | duben-květen |
3 | Siban | květen-červen |
4 | Tamuz | červen-červenec |
5 | Ab | červenec-srpen |
6 | Elul | srpen-září |
7 | Tišri (Etanim) | září-říjen |
8 | Bul | říjen-listopad |
9 | Kislev |
listopad-prosinec. Zima začínala v devátém (Jer.36.22) měsíci a trvala asi do jedenáctého měsíce. |
10 | Tebet | prosinec-leden |
11 | Šebat | leden-únor |
12 | Adar | únor-březen |
(13) | Ve Adar | pouze v přestupném třetím roce po měsíci Adaru |
Názor?
Hlavní výroční slavnosti a svátky (II M.23.14)
Svátek | Období | Popis/odkaz |
Slavnost fáze a přesnic | 14. dne v měsíci Abib (Nisan) |
Slavilo se na památku odchodu z Egypta. Slavnost přesnic se jmenuje podle toho, že jedli přesné (nekvašené, z prosa) chleby;
jinak také Velikonoce (Velká noc), III M.23.5, V M.16.1
|
Letnice | sedm týdnů po velikonocích |
Slavnost žní nebo prvotin, jinak také slavnost téhodnů, III M.23.15, V M.16.9 |
Slavnost stánků nebo sklizně | 15. dne sedmého měsíce |
Slavilo se na podzim, když se sbíralo ovoce, víno a všechna úroda. Slavnost stánků se jmenuje podle toho,
že během těchto svátků lidé zůstávali sedm dní ve stanech na památku toho, že tak bydleli na poušti, III M.23.34
|
Svátek troubení | 1. dne sedmého měsíce |
Tehdy začínal kalendářní rok (na rozdíl od církevního), kdy nakupovali, prodávali, najímali služebníky a slavili milostivé léto, III M.23.24.
|
Milostivé léto | každý padesátý rok |
Slavilo se po sedm krát sedmi letech, kdy se každý vrátil ke svému majetku a ke své rodině, protože toho roku byla vždy vyhlášena svoboda všem lidem v zemi,
III M.25.10.
|
Názor?