Abadon | zničení |
Abraham | otec velkého množství |
Abram | otec velký nebo vysoký, vysoce vznešený |
Adam | člověk |
Adonisedech | Pán spravedlnosti |
Agag | (IV M.24.7) tak se nazývali Amalechitští králové (jako Egyptští faraonové) |
Ahola |
(Ezech.23.4) její stan; jako by řekl Bůh: Mně do ní nic není, protože má svůj stan, v němž ona ne mou službu, ale ohyzdné modlářství provádí |
Aholiba | (Ezech.23.4) můj stan v ní - tedy chrám postavený v Jeruzalémě k Božím službám |
Achiman | (IV M.13.23) hrozný, strašný |
Achor | (Joz.7.26) zarmoucení |
Alfa | první písmeno v řecké abecedě |
Algumim (Almugin) | ebenové dřevo |
Allon Bachuth | (I M.35.8) dub pláče |
Amen | ať se tak stane |
Ammi | můj lid |
Ananiáš | milý Hospodinu |
Apollyon | zničení (řecký překlad slova Abadon) |
Aralot | (Joz.5.3) pahrbek neobřízek |
Ariel | (Iz.29.1) lev silný nebo ukrutný |
Aser | šťastný |
Astar | (mn.č. Astarot) stádo ovcí - ta modla byla asi socha ovce |
Aven | (Oz.10.8) viz Betaven |
Azal | (Zach.14.5) snad část města Jeruzaléma největší a nejbezpečnější proti útokům nepřátel, kterou nazývá Josef Bezeta |
Azariáš | pomoc Hospodina |
Azazel |
(III M.16.8) asi hora nedaleko od hory Sinai, která se jmenuje podle kozla tam vyháněného.
Jiný výklad: kozel poslaný na poušť který vynáší s sebou všechno špatné
|
Baal (Bál) | pán, mistr, hospodář nebo vládce |
Baal Zebub (Belzebub) | se vykládá: pán nad mouchami |
Babel (Babylon) | zmatení, smísení |
Balperazim |
(I Par.14.11) hospodář nebo pán roztržení, protržení -
nebo jak se vykládá v II Sam.5.20 - břeh protrhnutí
|
Baltazar | (Dan.4.5) Bélova (modla Babylonská) tajemství má v pokladu |
Batrabbim | (brána B.; Pis.Sal.7.4) brána lidí; brána, která je dcera mnohých |
Bázan | byla krajina úrodná na obilí, dobytek a jiné věci |
Belfegor | modla Madianských, také někdy pouze Fegor |
Ben Amon | syn mého lidu |
Ben Oni | (I M.35.18) syn mého zármutku |
Benhinnom | viz Gehinnom |
Beniamin | (I M.35.18) syn pravice |
Beracha | (II Par.20.26) dobrořečení |
Beria | (I Par.7.23) v zármutku |
Bersabe | studna přísahy |
Betaven | (Oz.4.15) dům špatnosti - také pouze Aven |
Beteked | (II Kral.10.12) místo, kde se stříhaly ovce |
Beter | (Pis.Sal.2.17) rozdělení |
Bethany | dům datlí nebo fíků |
Bethel | dům (Boha) Silného |
Bethesda |
(Jan.5.2) dům milosrdenství, nemocnice; nebo se čte: Bet ašda. t.j. dům nebo místo, kde se vody slévaly nebo stékaly |
Betlém | dům chleba |
Boanerges | synové hromu |
Boaz | (I Kral.7.21) v něm je síla |
Bochim | (Soud.2.5) místo plačících |
Ceretejští |
(Sofon.2.5) Filistinští (I Sam.30.14; I Sam.30.16) |
Dágon | (Soud.16.23) byla asi socha nahoře s lidskou tváří, dole rybí, jméno bylo podle Dag, t.j. hebrejsky ryba |
Dan | soudce |
Daniel | soud Boží |
Didymus | blíženec, dvojče |
Dína | soudící |
Dorkas | srna |
Ebenezer | kámen pomoci |
Ed | svědek |
Eden | země rozkošná |
Edom | ryšavý; Edom byl Ezau, z něhož pocházel národ Idumejský, podle něho se jmenovala i krajina, kterou osídlili |
Efod | krátký oděv bez rukávů, kterým se protahovalo spodní širší roucho, dosahoval od ramen k pasu |
Efrata | úrodný, plodivý |
Emim | hrozní, strašliví |
Enakim | ozdobení řetězem, bohatí, pyšní |
Ensemes | sluneční studna |
Eva | živá |
Ezau | chlupatý |
Ezel | (I Sam.20.19) příchod |
Fanuel | tvář Boží |
Farez | protržení |
Farizeové |
"nejvyšší sekta" v té době, zakládali si na plnění Zákona, učili dodržovat zákona se všemi jeho obřady, ale ve vztazích k lidem měli nedostatky. Nenechali Písma vykládat jinak
než podle sebe a tím si ponechávali klíč k jeho porozumění. Zakládali si na rozhodnutích starších, která stavěli na úroveň Zákona Božího; viz Saduceové
|
Fáze (Pesach) | přeskočení, prominutí, přejití |
Fegor | modla Madianských |
Gabbata | (Jan.19.13) výšina nebo vyvýšené místo, na němž byl soudce vidět ze všech stran |
Gád | houf, zástup |
Gehinnom |
údolí Hinnomovo, nebo údolí syna (synů) Hinnom (Enom) bylo u vrat Východní brány Jeruzaléma, kde byla modla Moloch, které se obětovaly lidské oběti
(v tom smyslu se užívá slova "gehenna" v N.Zákonu ve významu "pekelný oheň" (Mat.5.22 i jinde); viz též Tofet)
|
Gersom (Gerson) | příchozí |
Gomera | (Oz.1.3) celistvost |
Goreb | (Soud.7.25) ničitel |
Halak | (Joz.11.17; Joz.12.7) lysá, holá |
Halelu Jah | chvalte Hospodina |
Havot Jair | (V M.3.14) vsi Jairovy |
Helkat Hassurim | (II Sam.2.16) pole nebo místo rytířů nebo mečů |
Herodiáni |
služebníci nebo dvořané Herodese Antipy; jiný výklad je, že to byli správci ustanovení nad výběrem daní, další výklad je, že jsou to Židé, kteří vztahovali proroctví Jákobovo
(I M.49.10) na Herodese podle toho, že to byl první z cizinců po odebrání vlády Judsku, který jim vládnul, a tak ho přijímali za Mesiáše, další výklad
je, že Herodes Veliký, který byl napůl Židem, sjednotil své dvorní náboženství s Židovským a pohanským a založil novou sektu podobnou saducejskému nesmyslu, ke které se také přidal
jeho syn Herodes Antipas. Ti, co toto náboženství nebo spíš Herodesův kvas (Mark.8.15) vyznávali, se tedy pravděpodobně nazývali herodiány
|
Horim | (Horejští) běloskvoucí, vzácní, urození |
Horma | (IV M.21.3) prokletí, vyplenění, vyhlazení |
Hosanna | Spas nás, zachovej nás (jsou to slova ze Z.118.25) |
Hutsab | (Nah.2.7) postavená, usazená |
Charod | (Soud.7.1) strach |
Ichabod | kde (je) sláva? |
Immanuel | s námi Bůh |
Izachar | mzda, odplata |
Izák | smích, smíšek |
Izmael | slyšel Bůh |
Izrael | ten, kdo s Bohem zápasil |
Jábez | (I Par.4.9) bolestný |
Jabín | (Joz.11.1) moudrý, opatrný, pán ostrého a hlubokého rozumu nebo moudrý a prozřetelný stavitel |
Jachin | (I Kral.7.21) upevni (Bože) tuto vládu |
Jákob | rukou patu držící |
Jedidiah | (II Sam.12.25) milý Bohu nebo Bohumil |
Jegar Sahadutha | hromada svědectví |
Jeruzalém | jméno má podle Sálem, tedy pokoje |
Jezreel | (Oz.1.4) semeno nebo rozsévání či rozsypání a roztroušení Boží |
Ježíš | Spasitel |
Jozafat | (Joel.3.2) toto údolí se také nazývalo Beracha |
Jozef | přidaný |
Juda | vyznavač, chválící |
Justus | (Sk.1.23) spravedlivý |
Kabul | (I Kral.9.13) ničemná, zavřená, neúrodná |
Kananitský |
(Mat.10.4) podle své země Káni nebo spíš od hebrejského slova Kanna, tedy horlivý - tak je v Písmech jmenovaný Zelótes
(Luk.6.15; Sk.1.13)
|
Kandáces | (Sk.8.27) tak se běžně nazývaly Mouřenínské královny, stejně jako u Římanů se císařové nazývali Caesares |
Kasie | výborná vonná skořice |
Kibrot Hattáve | hroby žádosti |
Kirchareset | (Iz.16.7) jedno z hlavních měst Moabských, nazvané podle toho, že jeho zdi byly postavené z cihel |
Kozbi | (IV M.25.15) lhářka, podvodnice |
Kristus | Pomazaný (Mesiáš) |
Léví | připojený |
Libertini |
(Sk.6.9) se nazývali ti, kteří kdysi byli sluhové a otroci a byli osvobozeni, čili že pocházeli z nižších vrstev,
byli odděleni od urozených a měli svou zvláštní školu
|
Litostrotos | (Jan.19.13) místo, kde byla podlaha řemeslně vydlážděná nebo litá |
Loammi | (Oz.1.9) ne lid můj |
Lorucháma |
(Oz.1.6) nedošla milosrdenství, nebo jak s. Pavel (R.9.25) vykládá: nemilá nebo nemilovaná |
Magor missabib | (Jer.20.3) strach všude kolem |
Malachiáš | posel (anděl) Hospodinův |
Man | dar nebo pokrm připravený a hotový; další význam: "manhu" znamená "co je to?" |
Manases | nepamět, zapomenutí |
Mara | hořká, smutná, truchlivá |
Maran atha | (I Kor.16.22) přišel náš Pán |
Masah a Meribach | pokoušení a svár |
Maserefot | (k vodám M.; Joz.11.8) spálené vody, což se vykládá jako termální prameny, nebo solné vody |
Melech | (též Melchom) jinak Moloch |
Melchisedech | král spravedlnosti |
Memfis |
(Oz.9.6) hebrejsky Moff, jinak Nof, bylo velmi slavné hlavní město v Egyptské zemi (Iz.19.13) |
Mesiáš | (Dan.9.25) nebo Kristus, obě slova znamenají totéž: Pomazaný |
Michal | (Dan.10.13) ten, kdo je jako Bůh silný |
Mitsar | (Z.42.7) maličké |
Mizael | vyžádaný od Boha |
Mojžíš | vyňatý z vody |
Moloch |
vykládá se jako král (Hladolet). Modla Moabských v údolí blízko Jeruzaléma nazvaném Gehinnom neb Gehenna v domě, který se jmenoval
Tofet. Socha byla, jak říká s. Jeroným, měděná a dutá, jíž se obětované dávalo do rukou a uvnitř byla rozpálena žhavými uhlíky
|
Nábal | (I Sam.25.25) blázen |
Nazareus | oddělený, Bohu oddaný a posvěcený |
Neftalím | změnilo, obrátilo se |
Nechustam | (II Kral.18.4) měděný nebo z mála mědi, jako by řekl: Trochu mědi a ne Bůh |
Nimrodova země | (Mich.5.6) země Babylonská (I M.10.10) |
Noemi | potěšená, veselá |
Nof | viz Memfis |
Omega | poslední písmeno v řecké abecedě |
Parvarim | (II Kral.23.11) na předměstí |
Paschur | (Jer.20.1) jenž rozšiřuje bledost |
Pekód | (Jer.50.21) navštívení nebo pomsta |
Pelek | rozděleni |
Peres | (II Sam.6.8) průrva, mezera |
Petr | kameník, skála |
Putští | Libičtí, tedy ti od Put, syna Chamova (I M.10.6) |
Rabba (Rabbat) | hlavni město Amonských, které se jinak nazývalo Filadelfia |
Rácha |
(Mat.5.22) slovo Židovské nebo spíše Syrské Riká neb Reká znamená: marný, prázdný, a míní se tím člověk bez mozku, bez rozumu a zdravého úsudku
a celkově člověk nevážný a lehkomyslný. Nebo jak jiní říkají, to slovo má svůj původ ze Syrského Rach, které znamená plivání, podle čehož někteří učitelé vykládají Rácha jako
člověka hodného poplivání a zošklivení
|
Ramat Lechi | (Soud.15.17) pohozené čelisti |
Refaim | obři, vyznamenaní v rytířských činech |
Rehoboth | prostranství, rozšíření |
Ruben | syn pohledu, vzezření |
Sabejští |
(Joel.3.8) potomci Sábovi (I M.10.7),
kteří mívali největší sklady v Arabské zemi, která se jmenovala Arabia Felix, a provozovali v různých zemích všechny možné obchody
|
Saduceové |
měli název od Zádoka, původce své sekty. Říkali, že neexistuje vzkříšení, ani anděl, ani duch.
Odpůrci farizeů, zavrhovali všecky lidské zákony, zakládali si pouze na liteře Zákona
|
Safenat Paneach | vykladač snů |
Salléchet | (brána S.; I Par.26.16) brána vyhazování, protože touto bránou vyhazovali nebo vynášeli smetí a odpadky |
Salmon |
(Z.68.15) byla hora nedaleko od Sichem (Soud.9.48), tmavá a neveselá kvůli hustotě černých lesů |
Salmuna | (Soud.8.5) zabraňující stínu a chládku |
Samuel | vyžádaný od Boha |
Sára | kněžna, matka mnoha národů |
Sárai | má kněžna, tedy hospodyně pouze jednoho domu |
Sáron | zdařilá, ušlechtilá, vonná |
Sear Jašub | (Iz.7.3) zbytek se vrátí zpět |
Segor | malé |
Setim |
dřevo cedrového druhu, roste jen v těch zemích a někdo říká, že je to akácie, jiný smrk. Údolí Setim (Joel.3.18) je údolí nejlepších cedrů |
Simeon | vyslyšený nebo ten který poslouchá |
Sisai | ukrutný, dravý |
Sochot | stáje, salaše |
Sulamitská |
(Pis.Sal.6.12), Jeruzalémská, protože Jeruzalém se dříve jmenoval Sálem (I M.14.18)
|
Sur | (II Kral.11.6) východní |
Šalomoun | pokojný |
Šibolet | klas (Efratští vyslovovali jako Sibolet) |
Tabbera | (IV M.11.3) požáry, spáleniště |
Tammuz | (Ezech.8.14) modla Egypťanů |
Teman |
(Temanští) potomci Temana, syna Elifazova, vnuka Ezauchova (I M.36.11; I M.36.15) |
Terafim | (Oz.3.4) obrázky |
Tersa | (Pis.Sal.6.3) krásné město, kde byl trůn Izraelských králů před postavením Samaří |
Tofet |
bylo ohyzdné místo blízko Jeruzaléma v údolí Gehinnom, nazvané Tofet buď podle bubnu, nebo podle jeho šířky, nebo podle hrozného divadla, kdy tam někteří
Židé obětovali a pálili své děti modle Moloch. U Iz.30.33 se toto slovo překládá jako Peklo
|
Tolmai | střelec, kopiník |
Urim a Thumim | urim znamená světlo, osvícení; thumim dokonalost, celistvost. O jaké věci šlo, se neví |
Zabulon | přebývání, bydlení |
Zamzomim | (V M.2.20) spolčení pro tyranii a všemožné bezpráví a zločiny |
Zéb | (Soud.7.25) vlk |
Zebah | (Soud.8.5) vražda |
Zelótes | horlivý |
Zofim | (IV M.23.14) strážní |